Categorieën

Winkelmand  

Uw winkelmand bevat geen producten.

Verzendkosten € 0,00
Btw € 0,00
Totaal € 0,00

Prijzen zijn incl. Btw

Afrekenen

3G Dongel op een Android tablet

0 Comments
2012-07-10 22:26:35
 


3G DONGEL

Het werkend krijgen van een 3G dongle kan nogal eens problemen opleveren (en niet te vergeten alle verloren uren en irritatie...!). Zo levert KPN bijvoorbeeld 3G dongels die niet werken op Android! Let dus goed op.

Discount Suppliers levert 3G dongels welke voor alle netwerken geschikt zijn in binnen- en buitenland, zoals T-Mobile, Hi, KPN, Vodafone, Telfort etc. Unlocked 3G dongels dus. (Ook wel "dongle" genoemd). Deze dongles of dongels werken met Android tablets van Android 2.1 en verder, en uiteraard dus ook met alle Sigma tablets.

Per telecom provider verschillen de instellingen. Lees hiervoor in ieder geval de bijgeleverde handleiding bij de SIM kaart van de provider: vooral de APN, gebruikersnaam en wachtwoord is belangrijk.




WERKT DIT DAN OOK OP MIJN TABLET?


Dit hangt ervan af. Android 2.1 t/m Android 4 (en hoger) kan zonder problemen werken met de E220 dongel, alleen zijn sommige fabrikanten zo "slim" om het 3G gedeelte te verwijderen uit het besturingssysteem om zodoende de klanten te dwingen om een tablet met 3G mogelijkheid te kopen die vaak minimaal €100,- duurder is.

Het is eenvoudig om te zien op de tablet of dit gaat werken of niet. Ga naar de instellingen en klik op "Meer...". Staat hier "Mobiele netwerken"? Dan gaat het werken!

Zo niet, dan hebben we het alternatief van een 3G MiFi router. Het voordeel van een MiFi router is dat er geen bekabeling nodig is en dat deze voorzien is van een eigen accu!

 

 



PINCODE VERWIJDEREN VAN SIM-KAART

Met Android mag de SIM kaart niet beveiligd zijn met een pincode (zolang er een dongel gebruikt wordt). Android kan namelijk niet overweg met de pincode op een SIM kaart in een externe dongel. In sommige gevallen wordt er niet naar een pincode gevraagd terwijl deze wel op de SIM kaart zit en in andere gevallen wordt dit wel gevraagd en werkt geen enkele pincode en moet de tablet zelfs herstart worden om de tablet weer te kunnen gebruiken (de tablet blijft hangen in het pincode scherm).

Indien de SIM kaart een pincode heeft (en dit hebben nagenoeg alle Nederlandse SIM kaarten), dan dient de pincode eerst verwijderd te worden voordat de tablet de 3G verbinding tot stand kan brengen. Dit is vrij makkelijk te doen door de SIM kaart in een telefoon te plaatsen en dan de pincode te verwijderen. Ook is het mogelijk om de dongel met SIM kaart aan te sluiten op een computer en vervolgens de pincode te deactiveren. Op Windows kan dit met Mobile Partner en op Mac OSX kan dit met 3Connect.

Pincode verwijderen met Mobile Partner voor Windows

Download het bestand van onze server voor Mobile Partner. Pak dit uit en dubbelklik op "Autorun.exe". Open vervolgens de applicatie "Mobile Connect". Klik in het menu op "Settings" en ga naar: "PIN Code Protection" en klik op "Disable". De dongel en SIM kaart is nu klaar om te gaan gebruiken met de Android tablet.

 


HUAWEI E220 DONGEL GEBRUIKEN OP WINDOWS

Zoals hierboven genoemd, installeer eerst Mobile Partner. Pak dit uit en dubbelklik op "Autorun.exe". Open vervolgens de applicatie "Mobile Connect".

 

Klik in het menu op "Settings" en ga naar "Network Connection Settings".

1- Klik onderin op "New"
2- Vul bovenaan een naam in bij Profile Name (bijvoorbeeld: MyFirst3G of iets anders naar keuze)
3- Selecteer rechts "Static" voor de APN en vul de APN in die bij de SIM kaart hoort. Bij T-Mobile is dit: internet
4- Authentication Number moet *99# zijn.
5- Vul de Username en Password in. Bij T-Mobile is dit: tmobile [uiteraard hangt dit af van wat bij de SIM kaart hoort]
6- Klik onderin op "Save" en de knop ernaast "OK"
7- Klik ten slotte op "Connect" om de verbinding te maken.

 

Blijft het scherm hangen op "Start transmitting packet", gevolgd door "failed to connect"? Dan zijn de ingevoerde instellingen (APN, Username of Password) niet juist. Controleer deze instellingen en probeer het opnieuw.

 

Enkele voorbeelden van instellingen per provider:

T-Mobile: HI: KPN: Vodafone (prepaid)
APN: internet APN: internet APN: basicinternet of fastinternet APN: office.vodafone.nl
username: tmobile username:(leeg laten) username: KPN username: vodafone
password: tmobile password: (leeg laten) password: gprs password: vodafone

 

De providers willen nog weleens de instellingen wijzigen dus lees altijd de instructies die bij de SIM kaart horen.




WAT BETEKENT DE KLEUR VAN HET LAMPJE OP DE DONGEL?

Allereerst: als het lampje niet knippert, krijgt de dongel geen stroom en werkt dus niet. Als het lampje 1 of 2 keer groen knippert en daarna stopt, dan betekent dit dat de dongel onvoldoende stroom krijgt en niet gaat werken. (bijvoorbeeld als de USB poort te weinig stroom levert, dit kan een enkele keer voorkomen en hier is weinig aan te doen. Hopen dat dit dus niet gebeurt!)

Groen knipperen:
De dongel krijgt stroom en is aan het opstarten (zonder SIM kaart zal de dongel alleen maar groen blijven knipperen)

Blauw knipperen:
De dongel is opgestart en "ziet" netwerken waarmee verbinding gemaakt kan worden

Donkerblauw branden:
De dongel is verbonden met een netwerk

Lichtblauw branden:
Er is verbinding met een netwerk en er is uitwisseling van data!

 


VIDEO INSTRUCTIES VOOR WINDOWS EN ANDROID 2.1 t/m 4.0 (en hoger)

In onderstaande video is te zien hoe de dongel werkend te krijgen is met Windows en Android.

 

0min 0sec: introductie E220
0min 55sec: uitleg Windows
1min 36sec: uitleg Android 2.3
2min 56sec: uitleg Android 4 en hoger

 

 

 

PROBLEEMOPLOSSING VOOR WINDOWS (UITERAARD)

Bij Windows kan het altijd mis gaan en is het moeilijk om te bepalen waar het probleem precies zit. Gebruik bij voorkeur een USB aansluiting op de achterzijde van de computer. De aansluitingen aan de voorzijde hebben vaak minder vermogen en kunnen problemen veroorzaken. Verwijder de software, sluit de dongel aan op een andere poort aan de achterzijde en installeer de software opnieuw. 9 van de 10 keer lost dit het probleem op.

Om zeker te weten dat het niet aan de dongel ligt (ongeveer 1 op de 1000 is stuk bij ons), probeer de dongel dan op een andere computer. Lukt het daar wel, dan zit het toch echt in de computer. Eventueel de firewall uitschakelen, computer opnieuw opstarten (!) en software opnieuw installeren kan ook helpen. Wees er ook zeker van dat de SIM kaart is geactiveerd! Deze hebben we namelijk ook al vaker gehoord.

Meer dan 95% van onze klanten krijgt de dongel uiteindelijk werkend op de computer. De andere 5% zijn we niet zeker van... ;-)


 
0 Comment